Det finns en ny kung på Nürburgring. Kinesiska Xiaomi har med sin SU7 Ultra slagit nytt rekord för serieproducerade elbilar på den legendariska tyska racingbanan – och därmed kört förbi både Porsche och Tesla.
Med en varvtid på 7 minuter, 4 sekunder och 957 tusendelar lyckades Xiaomi sätta en ny standard i kampen om att vara snabbast runt Ringen. Det är nästan tre sekunder snabbare än Porsche Taycan Turbo GT och över 20 sekunder före Tesla Model S Plaid.
SU7 Ultra är utrustad med tre elmotorer som tillsammans levererar hela 1.526 hästkrafter. Enligt tillverkaren gör bilen 0–100 km/h på under två sekunder – men Nürburgring handlar inte bara om rå acceleration. Här testas hela bilens köregenskaper, kylning och uthållighet.
Resultatet markerar ett tydligt genombrott för Xiaomi, som bara varit aktiv inom bilbranschen i ett års tid. Hittills har kampen om elbilarnas Nürburgring-rekord varit ett tyskamerikanskt uppgör mellan Porsche och Tesla. Nu har en kinesisk uppstickare blandat sig i leken – och dragit undan mattan för de etablerade.
Som tabellen nedan visar har Tesla och Porsche turats om att inneha rekordet under de senaste sex åren. Men nu har alltså en ny – kinesisk – aktör blandat sig i toppstriden.
Datum | Bilmodell | Varvtid |
---|
Juni 2025 | Xiaomi SU7 Ultra | 7:04.957 |
Januari 2024 | Porsche Taycan Turbo GT | 7:07.55 |
Juni 2023 | Tesla Model S Plaid | 7:25.23 |
Augusti 2022 | Porsche Taycan Turbo S | 7:33.35 |
September 2021 | Tesla Model S Plaid | 7:35.579 |
Augusti 2019 | Porsche Taycan Turbo | 7:42.34 |
För elbilsköpare är det här mer än bara snabba siffror. Det visar att kinesiska tillverkare inte längre bara konkurrerar med pris och räckvidd – utan också med prestanda och teknisk finess.
Om Tesla och Porsche kommer att svara återstår att se. Men en sak är säker: racet är långt ifrån över.
Här nedan kan du se en video från rekordvarvet: