Nej, baksätet är inget att skriva hem om. Renault 5 E-Tech är inte en bil du bör överväga om du regelbundet ska ha fler än en passagerare med på längre sträckor. Så var det sagt.
Renault 5 E-Tech är inte en familjebil. Det här är däremot en egoistbil med vansinnig charm. Samtidigt är den relativt billig – toppmodellen med all utrustning kan köpas för 409 900 kronor. Just den har jag – med stor entusiasm – kört omkring i under en vecka.
Renault 5 får vårt ”Rekommenderas”-märke. Det är faktiskt den första elbil vi testar som får äran. Det beror inte på att Renault 5 har klassens längsta räckvidd. Den laddar inte heller snabbast, och motorn är inte den mest kraftfulla. Men helheten – kombinationen av specifikationer, design, köregenskaper och pris – är spot on. Renault har lyckats med en sällsynt balans, och resultatet är en småbil som alla andra kommer att behöva jämföra sig med. Nivån är satt. Och den är hög.
Design och komfort
Att sätta sig i Renault 5 E-Tech känns lite som att slå sig ner på ett franskt café från framtiden – allt är mysigt, genomtänkt och charmigt skevt. Sportstolarna framtill är mjuka som croissanter och omsluter dig perfekt – och även om du är över medellängd finns det gott om plats för både ben och frisyr.
Kupén balanserar mellan nostalgi och nutid med hållbara material som känns både fina och som något din mormor skulle kalla ”förnuftiga”. Det finns inget överflöd av bling eller touchhysteri – men allt känns genomtänkt.
Mitt intryck från min första provkörning står sig; sett till priset är kupén en ren fröjd. Materialen är bra, man sitter fantastiskt och Renaults cocoon-teknik gör kupén nästan ljudlös, både i stad och på landsväg. Det är inga problem alls att föra samtal. Komforten i R5 överträffar förväntningarna och sätter nya standarder för vad man kan begära i prisklassen.
Även på mjukvarusidan levererar Renault 5. Likt tidigare E-Tech-modeller bygger den på Android Automotive och Renaults eget användargränssnitt är både snabbt, snyggt och överskådligt. Det är helt enkelt mjukvara av toppklass.
Samma känsla infinner sig när bilens assistanssystem aktiveras. De fungerar enkelt och säkert, är intuitiva att använda och man känner sig inte i vägen för andra trafikanter. Min personliga favorit är Volkswagens förarassistanssystem, men Renaults ligger hack i häl. Det finns helt enkelt inget att klaga på.
Köregenskaper
Samtidigt är Renault 5 E-Tech ett rent nöje att köra. I stan dansar den som en lättfotad balettdansare och på landsvägen cruisar den med ett självförtroende som smittar. Fjädringen är sportig – alltså betydligt mer tysk än fransk – och det passar perfekt till den lilla bilen som levererar en smidig och underhållande körupplevelse.
Styrningen är exakt och det stabila väggreppet gör den lämpad för både stadskörning och motorväg. Den känns kvick och alert, och om du inte blir glad av att köra den bör du kanske kolla ditt dopaminvärde. De som tror att alla elbilar är tråkiga att köra, de borde ta en provtur i Renault 5.
Renault 5 är framhjulsdriven. Både motor och elektronik ligger framtill. Det ger bra utrymme i bagaget (326 liter med baksätet uppfällt), men innebär också att den har en vändradie på 10,3 meter – vilket är typiskt för bilar i den här klassen. Som jämförelse har Hyundai Inster och Mini Cooper SE en vändradie på 10,6 respektive 10,7 meter.
Förbrukning
På vår vanliga testrutt – läs om alla detaljer här – förbrukade Renault 5 E-Tech i genomsnitt 18,6 kWh per 100 kilometer, på en sträcka där 54 procent körs i 130 km/h.
Här kommer det lilla formatet till nytta. Det är helt enkelt den lägsta förbrukningen vi har uppmätt på rutten – betydligt lägre än exempelvis Volkswagen ID.3 (23,4 kWh/100km), som inte är särskilt mycket större.
Översatt till normalt språk innebär det att man realistiskt sett kan köra minst 250 kilometer mellan laddningarna på motorväg. Det är i allra högsta grad godkänt. I praktiken betyder det att du kan köra från Stockholm till Göteborg med ett enda halvtimmes laddstopp. Inte illa för en bil i den här prisklassen!
Laddning under förväntan
Det finns egentligen bara en sak jag har att anmärka på med Renault 5 E-Tech, och det är ett problem som alla Renaults elbilar lider av: medelmåttig laddhastighet. Trots det relativt lilla batteriet på 52 kWh tar det en halvtimme att ladda från 10 till 80 procent vid en snabbladdare. Det ger en laddhastighet på 400 km/h, vilket är något under vad konkurrenterna erbjuder.
Som diagrammet visar börjar laddningen omkring 100 kW, men redan efter några minuter faller effekten stadigt. Jag hade önskat att Renault hade kunnat hålla effekten uppe längre, så man kunde spara några minuter, men istället har de – som vanligt – valt en mycket konservativ laddkurva.
Bilar med batterier som har nästan dubbelt så stor kapacitet kan alltså laddas snabbare. En full laddning från 10 till 100 procent tar cirka 52 minuter. Det är tio minuter långsammare än till exempel Ford Capri, som har ett batteri på hela 77 kWh.
Det sagt, så är det för mig inte en dealbreaker att behöva vänta tre minuter extra för att nå 80 procent. Men det är ett område där Renault överlag presterar under snittet – både med Megane, Scenic, R5 och förmodligen även kommande Renault 4 E-Tech (som i grunden är samma bil som R5). Vi håller ögonen på er, Renault!
Alternativen
Renault 5 E-Tech Iconic är inte ensam om att vilja bli din nästa elektriska charmör, men den ställer upp med en stark mix av räckvidd, design och pris. Jämfört med sina närmaste konkurrenter är det tydligt att Renault har försökt hitta den gyllene medelvägen – och faktiskt lyckats ganska bra.
| Renault 5 EV52 Iconic | Mini Cooper SE | Citroën ë-C3 Attraction | Hyundai Inster LR Advanced |
---|
Räckvidd (WLTP) | 410 km | 400 km | 320 km | 370 km |
Batterikapacitet (netto) | 52 kWh | 49,2 kWh | 44 kWh | 49 kWh |
Förbrukning (WLTP) | 14,9 kWh/100km | 14,1 kWh/100km | 16,8 kWh/100km | 14,9 kWh/100km |
Motor | 150 hk | 218 hk | 113 hk | 115 hk |
Vridmoment | 245 Nm | 330 Nm | 120 Nm | 147 Nm |
Acceleration 0-100 km/t | 8,6 sek. | 6,7 sek. | 11 sek. | 10,6 sek. |
Ladeeffekt (AC/DC) | 11 kW / 100 kW | 11 kW / 95 kW | 11 kW / 100 kW | 11 kW / 85 kW |
Laddhastighet | 400 km/t | 470 km/t | 340 km/t | 430 km/t |
Laddtid 10–80 % | 31 min. | 30 min. | 32 min. | 30 min. |
Bagageutrymme | 326 / 1.106 l. | 210 / 800 l. | 310 l. | 280 / 1.059 l. |
Dragkrok | 500 kilo | 0 kilo | 550 kilo | 0 kilo |
Garanti | 2 år | 2 år | 5 år / 100.000 km | 5 år |
Pris | 409 900 kr. | 449 900 kr. | 319 900 kr. | 349 900 kr. |
Mini Cooper SE är klassens snabba kille med 218 hästkrafter och en 0–100-tid på 6,7 sekunder. Men den kostar också avsevärt mer – över 409 900 kr – och erbjuder klart mindre bagageutrymme och ingen dragkrok. Renault 5 är inte lika snabb i starten, men den går längre: 410 km mot Minis 400, och med ett bagage på 326 liter har fransmännen uppenbart tänkt på vardagen.
Citroën ë-C3 är billigast i fältet och erbjuder bra utrymme och funktion – men den ligger efter när det gäller både räckvidd och prestanda. Med bara 113 hk och en trött acceleration på 11 sekunder är det här en bil som säger ”ta det lugnt”, medan Renault 5 mer säger ”kom, vi tar den slingriga vägen hem”.
Hyundai Inster placerar sig stabilt i mitten med nästan samma räckvidd och laddtider som Renault 5. Den är dock lite svagare, har ingen dragkrok och saknar samma stil och nostalgifaktor – vilket, om vi ska vara ärliga, är en stor del av Renault 5:s charm.
Renault 5 är kanske inte bäst på allt – men den är riktigt bra på det mesta. Med god räckvidd, konkurrenskraftigt pris, rymligt bagageutrymme och möjlighet att dra släp träffar den en mjuk punkt där både hjärta och hjärna är med.
iNPUT tycker …
Renault 5 E-Tech är inte bara ännu en elbil i mängden – den är ett statement. Ett stilsäkert, självsäkert och charmigt litet statement. Den försöker inte vara något den inte är, och just därför fungerar den så bra. Ja, den har sina begränsningar: baksätet är lite snålt, och laddkurvan kunde behöva en stark espresso. Men det Renault 5 saknar i rå kraft och laddtempo, tar den igen i personlighet, komfort och en genomarbetad körupplevelse som gör det svårt att inte le bakom ratten.
Till det här priset är kupén överlägsen, köregenskaperna skarpa och mjukvaran riktigt bra. Den känns varken billig eller oambitiös – den känns genomtänkt och originell. Renault har hittat en imponerande balans, där allt från design till förbrukning och funktionalitet hänger ihop. Det gör den till ett verkligt riktmärke i småbilsklassen – och till den första elbil som får vårt ”Rekommenderas”-märke. Det är välförtjänt. Renault 5 E-Tech är kort sagt en bil som vill något – och lyckas med det.
Design och komfort
Köregenskaper
Programvara
Körassistans
Räckvidd
Laddning
349 900 kr
Renault har lyckats med en ovanlig balans – och resultatet är en småbil som alla andra i klassen hädanefter kommer att behöva mäta sig med. Nivån är satt. Och den är hög.
User Rating:
Be the first one !