Den klassiska Ford Capri var en bil med attityd – en sportig coupé som andades fart, frihet och vind i håret längs Rivierans slingriga kustvägar. Nya elektriska Ford Capri är dock ett helt annat kapitel. Glöm allt om låga sportbilar – Capri har vuxit upp, blivit elektrisk och förvandlats till SUV.
Vid första anblicken hör man nästan entusiasternas djupa suck. Den ikoniska Capri-identiteten är borta, kvar står en högbent crossover byggd på Volkswagens ID.5-plattform. Men trots att det kanske låter som ett recept på anonymitet, så har Ford faktiskt lyckats ge Capri en förvånansvärt stilsäker framtoning.
Designmässigt delar Capri mycket DNA med Fords eldrivna Explorer, men med en något mer coupé-inspirerad taklinje som tillför en gnutta sportighet. Den skulpterade bakdelen och de eleganta LED-bakljusen hjälper bilen att sticka ut, även om fronten saknar den kaxiga attityd som kännetecknade originalet.
Invändigt är Capri modern och luftig, och man märker tydligt Fords ambition att leverera en premiumkänsla. Samtidigt dras helhetsintrycket ned något av plastdetaljer som känns lite väl billiga på sina ställen.
Stabil, men saknar gnista
Nya elektriska Capri är lättkörd, tyst och kompetent. Accelerationen är mjuk och avkopplande, och chassit sväljer vägarnas ojämnheter med bra komfort. Men för den som minns original-Capri lär den nya versionen kännas lite väl tam när det kommer till körupplevelse och dynamik.
Styrningen är exakt men saknar inspiration, och även om Capri känns stabil genom kurvorna, bjuder den inte direkt in till aktiv körning. Kort sagt: letar du efter en SUV med sportig själ finns det mer engagerande alternativ.
Samtidigt ska det sägas att Ford Capri drar stor nytta av samarbetet med Volkswagen. Capri är nämligen utrustad med VWs förarassistanssystem – som enligt min mening är de bästa på marknaden just nu. Resultatet är jämn, ”ospännande” (på ett bra sätt) och trygg körning när adaptiv farthållare är aktiv.
Bilen sänker automatiskt farten när man närmar sig rondeller och accelererar smidigt när man kör ut. Hastigheten anpassas löpande utifrån trafikskyltar, och vid omkörningar sker accelerationen mjukt utan överraskningar. Inga onödiga inbromsningar, inga märkliga ljud eller varningar som kan förvirra – allt fungerar exakt som det ska.
Användargränssnittet i infotainmentsystemet är däremot inte lika imponerande. Det är Fords egen lösning och även om det är lättnavigerat och funktionellt, lämnar grafiken mycket att önska. Det känns helt enkelt daterat och skulle må bra av en rejäl designuppdatering.
Överraskande låg förbrukning ger bra räckvidd
Vi körde naturligtvis Capri längs vår vanliga testrutt (läs mer om den här) och bilen imponerade med en snittförbrukning på 21,3 kWh per 100 km. Det är faktiskt bara Volkswagens superaerodynamiska ID.7 som slår det – och den är en helt annan biltyp. Capri är trots allt en relativt hög SUV som, trots sin sportiga bakdel, inte är optimerad för minimalt luftmotstånd.
Det betyder att Capri i praktiken kan leverera cirka 35 mils räckvidd vid motorvägskörning i högre hastighet. Det är fullt godkänt i min bok. Det ska dock sägas att testdagen bjöd på ovanligt milda 14 plusgrader, vilket naturligtvis gynnar räckvidden. Men ändå – klart imponerande.
Snabb laddning – bättre än väntat
Ännu bättre blir det när vi tittar på laddningen. Trots att Ford Capri och VW ID.5 i grunden delar teknik, har Ford uppenbarligen justerat batterioptimeringen. Jag kunde ladda från 10 till 100 procent på bara 42 minuter.
På pappret anges max laddeffekt till 135 kW, men med förvärmt batteri nådde vi upp till 184 kW. Det är ovanligt att biltillverkare överträffar sina egna löften, men det har jag faktiskt upplevt flera gånger med Volkswagens elbilar – bland annat ID.7 Tourer presterade bättre än specat.
Visst spelar temperaturen roll, men även med det i åtanke laddar Capri klart snabbare än jag förväntade mig.
Jämfört med en standard ID.4 med samma batteristorlek laddar Capri dessutom avsevärt snabbare.
Alternativen till Ford Capri
Ford Capri är en av flera modeller baserade på Volkswagens MEB-plattform – samma grund som bland annat ID.4 och ID.5. Ett alternativ är sportiga Cupra Tavascan, som i sin Adrenaline-version fokuserar ännu mer på det sportiga utseendet.
Som tabellen nedan visar är Tavascan faktiskt billigare än Capri i nästhögsta utrustningsnivån. Å andra sidan har Tavascan något sämre räckvidd, högre förbrukning och långsammare laddning.
Modell | Ford Capri RWD LR | VW ID.5 Pro Style | Cupra Tavascan VZ | Volvo EX40 Plus ER |
---|
Räckvidd (WLTP) | 598 km | 551 km | 518 km | 572 km |
Batterikapacitet (netto) | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
Förbrukning (WLTP) | 14,6 kWh/100 km | 16 kWh/100 km | 16,6 kWh/100 km | 17 kWh/100 km |
Motorstyrka | 286 hk | 286 hk | 340 hk | 252 hk |
Vridmoment | 545 Nm | 545 Nm | 545 Nm | 420 Nm |
0–100 km/h | 6,4 sek | 6,7 sek | 6,8 sek | 7,3 sek |
Laddeffekt (AC/DC) | 11 kW / 135 kW | 11 kW / 135 kW | 11 kW / 135 kW | 11 kW / 125 kW |
Laddhastighet | 680 km/h | 680 km/h | 660 km/h | 600 km/h |
Laddtid 10–80% | 28 min | 28 min | 28 min | 28 min |
Bagagevolym | 572 / 1 510 l | 549 / 1 561 l | 540 l | 410 / 1 400 l |
Dragvikt | 1.200 kg | 1.000 kg | 1.200 kg | 1.500 kg |
Pris | 604 000 kr | 614 900 kr. | 509 900 kr | 579 900 kr |
Ett annat spännande alternativ är Volvo EX40 Single Motor Extended Range, som kostar 24 000 kronor mindre än Capri. Volvon har bra räckvidd och klarar hela 1 400 kg dragvikt. Men den har en svagare motor och betydligt långsammare laddning.
Efter en vecka med Ford Capri kan jag konstatera att den prismässigt och prestationsmässigt står sig mycket starkt mot konkurrenterna.
iNPUT tycker …
Nya Ford Capri är inte den Capri du minns – men det kanske den heller inte behöver vara. Som eldriven SUV har den flera styrkor: snygg design, generöst bagageutrymme och bra el-prestanda.
För den som längtar efter originalets personlighet saknas dock något av den rebelliska charmen. Komforten är bra, men det där lilla busiga extra har Ford tyvärr inte fått med in i elåldern.
Sammantaget är Ford Capri ändå ett väldigt genomtänkt paket som definitivt är värd pengarna – ett självklart val för dig som söker en sportig el-SUV i denna prisklass.
Design och komfort
Köregenskaper
Programvara
Körassistans
Räckvidd
Laddning
604 000 kr.
Ford Capri är en lyckad el-SUV med snygg design och bra komfort, men den saknar den karaktär och dynamik som originalet var känd för. Stabil, effektiv och med imponerande räckvidd och laddning, men både körglädje och interiörfinish lämnar visst utrymme för förbättring.
User Rating:
Be the first one !