ELBILAR

Sverige hänger kvar på elbilsbromsen

Medan Danmark och Norge närmar sig ren elbilsdominans släpar Sverige fortfarande efter. Nya nordiska siffror visar en marknad där danskarna köper elbilar i rekordtempo – och där svenskarna, trots framsteg, inte riktigt får fart på omställningen.

Det håller på att uppstå en tydlig skiljelinje i Norden. I Norge har bensinbilen i praktiken blivit en sällsynt gäst i nybilsförsäljningen. I Danmark är privatkunderna nu nästan lika elektriska som norrmännen. Men i Sverige går det trögare.

April blev annars en stark månad för elbilar i Norden som helhet. Norge satte ännu ett rekord med en elbilsandel på hela 98,6 procent av nybilsförsäljningen. Av fler än 11.000 nya personbilar var bara 31 bensinbilar. Danmark följer snabbt efter. Där var 81,9 procent av alla nya personbilar eldrivna i april. Bland privata bilköpare var siffran ännu mer markant: 96,3 procent. Det är den högsta danska elbilsandelen någonsin.

I Sverige landade elbilarna däremot på 42 procent av nybilsförsäljningen. Det är en uppgång, men fortfarande långt från både Danmark och Norge – och till och med under Finland, som nådde 48,8 procent.

Annons:

 

Danmark accelererar – Sverige tvekar

Den nordiska bilden är därför svår att bortse från. Danmark och Norge har nått en punkt där elbilen har blivit standardvalet för många bilköpare. Sverige framstår däremot som en marknad där utvecklingen fortfarande behöver politisk draghjälp för att hålla tempot.

En del av den svenska uppgången kan dessutom ha lyfts av det nya statliga stödet till elbilsköp i landsbygdsområden och för låginkomstgrupper. Enligt Andrée Peters från Bilstatistik.se godkändes 2.500 ansökningar via stödet i april, men det är ännu oklart hur många som gäller nya elbilar – och hur många som gäller begagnade.

Därmed är frågan hur stark den svenska elbilstillväxten egentligen är när stödet räknas bort.

Norge har nästan släckt bensinbilen

I Norge handlar diskussionen i praktiken om något annat. Där är frågan inte längre om elbilen vinner, utan hur snabbt de sista fossila nybilarna försvinner.

Annons:

 

”När elbilsandelen för personbilar är över 95 procent i alla landets fylken råder det inte längre någon tvekan om att norrmännen i allmänhet väljer elektriskt när de ska köpa ny bil”, säger Geir Inge Stokke, direktör för Opplysningsrådet for veitrafikken.

Han pekar på pris, teknik och tillgänglighet som förklaringen. Och siffrorna ger honom stöd.

Danskt rekord kan bli kortvarigt

Danmark har också fått upp farten. Elbilar utgör nu 21 procent av alla registrerade bilar på de danska vägarna. För ett år sedan var andelen betydligt lägre. I Norge är siffran drygt 33 procent.

Annons:

 

Men den danska framgången kan bromsas av skatterna. Från 2027 börjar skattefördelarna för elbilar fasas ut, vilket kan göra nya elbilar dyrare.

”Skattefördelarna för elbilar fasas ut från 2027, vilket kommer att göra dem betydligt dyrare. Det begränsar vanliga danskars möjlighet att välja elbil”, säger Mads Rørvig, vd för Mobility Danmark.

Han uppmanar till en ny modell för bilbeskattning, där registreringsskatten på elbilar avskaffas.

Annons:

 

Bilmarknaden pekar åt olika håll

Sammantaget var Danmark den enda nordiska marknaden med tillväxt i personbilsförsäljningen i april. Där registrerades 16.754 nya personbilar, en ökning med 10,8 procent. Norge och Sverige backade båda med 1,6 procent, medan Finland föll med 8,7 procent.

Och medan danskarna och norrmännen verkligen har tryckt elbilsgasen i botten hänger svenskarna fortfarande kvar på bromsen.

Back to top button

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer