Låt oss vara ærliga: den klassiska kombibilen har det tufft i en SUV-dominerad värld. Men Volkswagen håller envist fast vid formatet och har med ID.7 Tourer skapat en rymlig elbil som känns som en naturlig arvtagare till Passat Variant – fast med ett stort batteri under golvet.
ID.7 Tourer bygger på samma MEB-plattform som sedanversionen, men utmärker sig med ett bagageutrymme på 605 liter, som kan utökas till hela 1.714 liter när baksätena fälls ned. I praktiken betyder det att barnvagnar, resväskor och familjelivets alla prylar får plats utan problem.
Foton: iNPUT
Volkswagen ID.7 Tourer är en strömlinjeformad kombi med ett lågt luftmotstånd på 0,24 Cd, vilket hjälper till med räckvidden. Designen är diskret men elegant, och gör sig bäst i större hjulstorlekar och de mer påkostade Pro S-varianterna.
Komfort i toppklass – men ingen sportbil
Bakom ratten är det tydligt att komfort prioriterats framför körglädje. ID.7 Tourer är en tyst och mjuk cruiser, perfekt för långa resor och motorvägskilometer.
Är den rolig att köra? Inte direkt. Styrningen är väldigt lätt, och fjädringen är optimerad för avslappnad körning snarare än dynamik. Den är ingen körmaskin, men för den som vill ha en långfärdskompetent och trygg bil är den spot on.
Testbilen var bakhjulsdriven med 286 hk och ett ordentligt vridmoment på 545 Nm. Det finns dock mer sprutt i fyrhjulsdrivna GTX-varianten med 340 hk, som jag provkörde förra året.
Kabinen och infotainment
Kupén fokuserar också på komfort. Jag testade Style+-utrustningen med riktigt bekväma stolar och inbyggd massage. Head-up-display med augmented reality är standard och interiören känns mer premium än i ID.4. Ljudisoleringen är imponerande, trots att testbilen hade vinterdäck.
Volkswagen har fixat många av irritationsmomenten från tidigare ID-modeller. Infotainmentsystemet är nu betydligt bättre – 15-tums touchskärm, snabbare och mer intuitiv. Touch-sliders för klimatkontrollen? Nu med bakgrundsbelysning! Menyerna? Inte perfekta, men klart förbättrade.
Bland klassens bästa assistanssystem
Däremot kan jag knappt nog prisa Volkswagens förarassistanssystem. Nu är det – jag erkänner det med viss skam – ett par år sedan jag senast satt bakom ratten i en Tesla, så det har säkert hänt mycket sedan dess. Redan då var Teslas system bland de bästa – så länge man inte inbillar sig att bilen kör helt själv.
Men om Volkswagen inte har hunnit ikapp vid det här laget, så är de mycket nära. Tyskarnas IQ.Drive Travel Assist-paket sitter verkligen som en smäck. Jag har aldrig kört en bil där jag känt mig så trygg med att lämna över en stor del av körningen till bilens system.
Jag testade systemen både på vår vanliga testrutt och under en över 50 mil lång resa tur och retur Köpenhamn till Jönköping. Inte en enda gång gjorde bilen bort sig – den sänkte farten snyggt inför och in i rondeller, och accelererade när jag blinkade ut ur dem. Den justerade ständigt hastigheten baserat på trafikskyltar den läste av, svängde och gasade fint vid omkörningar (ja, den styrde faktiskt själv också). Inga hastiga inbromsningar, bara jämn och trygg körning – nästan tråkigt lugn. Precis som det ska vara. Jag är stort fan, och här har VW verkligen en konkurrensfördel.
Måttlig förbrukning
Att ID.7 Tourer är byggd för långresor märks även på den relativt låga förbrukningen. Jag tog naturligtvis bilen ut på vår vanliga teststräcka mellan Köpenhamn och snabbladdaren vid Farø – en rutt där 54 procent består av 130 km/h motorväg, vilket brukar vara en utmaning för många elbilar. Men inte för ID.7 Tourer.
Vår vanliga testrutt i Danmark.
På resan ned låg förbrukningen på bara 19 kWh/100 km, och snittet för hela den 205 kilometer långa turen landade på 20,5 kWh/100 km. Detta alltså på vinterdäck och i den kallare delen av temperaturskalan (3,5 grader). Det gav ID.7:an en faktisk räckvidd på 376 kilometer under dessa förhållanden, där större delen av körningen skedde i minst 110 km/h. Det är riktigt bra.
Laddning
Laddningen går inte heller långsamt. Jag fyllde det 77 kWh stora batteriet från 9 till 100 procent på 48 minuter, medan 10 till 80 procent klarades av på 26 minuter – precis som utlovat. På pappret ska ID.7 klara upp till 175 kW, men jag såg laddhastigheter på över 180 kW (!) – och det höll i sig en bra stund.
Hur som helst: Som du kan se nedan levererar ID.7 en nästintill vacker laddkurva – utan större hopp eller variationer. Upp till 30 procent höll den sig stabilt på topp, därefter sjönk effekten gradvis fram till 60 procent, där den tog en liten dipp – men återhämtade sig snabbt.
Hur ser alternativen ut?
Det är faktiskt inte svårt att överblicka utbudet av eldrivna kombibilar – det finns bara två, och en tredje är på väg. Förutom ID.7 Tourer erbjuder BMW sin i5 Touring, och Audi har öppnat för beställningar av A6 Avant e-tron. Den sistnämnda bygger på PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som tagits fram av Audi och Porsche. Den bygger på 800-voltsarkitektur, vilket ger avsevärt snabbare laddning. Däremot erbjuder den mindre bagageutrymme.
| Audi A6 Avant e-tron | BMW i5 eDrive40 Touring Sport Line | Volkswagen ID.7 Tourer Style+ |
---|
Rækkevidde WLTP | 591 km | 558 km | 598 km |
Batterikapacitet | 75,8 kWh | 81,2 kWh | 77 kWh |
Forbrug WLTP | 14,6kWh/100km | 16,9kWh/100km | 14,6kWh/100km |
Motor | 286 hk | 340 hk | 286 hk |
Moment | 435 Nm | 400 Nm | 545 Nm |
Acceleration 0-100km/t | 6 sek. | 6,1 sek. | 6,6 sek. |
Ladeeffekt (AC/DC) | 11 kW / 225 kW | 11 kW / 206 kW | 11 kW / 175 kW |
Ladehastighed | 900 km/t | 750 km/t | 730 km/t |
Ladetid 10-80% | 21 min. | 26 min. | 28 min. |
Bagagerum | 502 / 1.422 liter | 570 / 1.700 liter | 605 / 1.714 liter |
Trækkrog | 2.100 kilo | 1.500 kilo | 1.200 kilo |
BMW:n är sin egen – på gott och ont – men just nu har både Audi och Volkswagen ett tydligt övertag: de erbjuder båda fem års nybilsgaranti (eller upp till 150 000 kilometer), medan BMW bara ger två år.
iNPUT tycker …
Volkswagen ID.7 Tourer är ett utmärkt val för dig som söker en rymlig och bekväm eldriven kombi med rejäl räckvidd och snabb laddning. Den saknar kanske lite själ och körglädje, men väger upp med tyst gång, fina materialval och ett klart förbättrat infotainmentsystem.
Förarassistanssystemen är bland de bästa i klassen, och den låga förbrukningen gör den till en mycket kapabel långfärdsbil. Om du kan leva med en lite mer återhållsam körupplevelse, är ID.7 Tourer en av de bästa eldrivna kombibilarna på marknaden just nu.
Volkswagen ID.7 Tourer lånades ut till iNPUT av importören för test i en vecka.
Design och komfort
Köregenskaper
Programvara
Körassistans
Räckvidd
Laddning
645 700 kr
Bekväm, rymlig och effektiv – ID.7 Tourer imponerar, men saknar körglädje.
User Rating:
Be the first one !