Efter över tio år som trogen prenumerant tog jag i februari farväl av Spotify. Det kändes ovant att klippa banden, för under åren har jag byggt upp dussintals spellistor – många av dem delade och utvecklade tillsammans med vänner. Spotify har trots allt varit svenskarnas och danskarnas självklara val för musikstreaming sedan tjänsten lanserades här 2011.
Och det med rätta. Spotify har bland annat ett fantastiskt system för spellistor. Du kan skapa undermappar så att det är lätt att navigera, även om du har mängder av listor. Du kan göra ”Blends”-spellistor ihop med vänner, som automatiskt uppdateras utifrån vad ni lyssnar på.
När det gäller det sociala är Spotify fortfarande bäst bland musiktjänsterna. Mycket tack vare ”Facebook-effekten” – alla finns redan där.
Men Spotify är inte vad det en gång var. Och de kan inte längre leverera det jag förväntar mig av en modern musiktjänst. Trots upprepade prishöjningar har tekniken i stort sett stått still sedan lanseringen. Visst, några nya funktioner har de tryckt in. Men på det tekniska planet har Spotify blivit rejält akterseglat. Och svindyrt.
Så sent som i tisdags morse meddelade Spotify att de höjer priserna igen – i fem länder. Sverige är inte med på listan än, men jag sätter pengar på att det bara är en tidsfråga. Höjningen motsvarar visserligen ”bara” sju kronor. Men det är andra gången på ett år som priset går upp. Och varför? Vad får vi för pengarna?
Varken lossless eller Dolby Atmos
Redan i början av 2021 lovade Spotify att de skulle erbjuda lossless-ljud innan årets slut. Nu är vi snart halvvägs genom 2024 – och vi sitter fortfarande fast med max 320 kbps från tjänsten.
Titta på konkurrenterna. På Apple Music får du inte bara lossless-ljud, utan även Dolby Atmos och till och med musikvideor. Utan att betala ett öre mer än för den sämre ljudkvaliteten hos Spotify. På båda tjänsterna kostar ett abonnemang 109 kronor i månaden.
Och det är inte Apple Music som är före. Det är Spotify som ligger efter. Tidal erbjuder också både lossless och Atmos. Detsamma gäller Deezer och Amazon Music.
Spotify borde vara tacksamma för att så många är bekväma vanedjur som inte orkar bry sig om besväret med att byta musiktjänst. Men om den lojaliteten ruckas – då har Spotify ett allvarligt problem. För det är långt kvar innan de kan kalla sig bäst på musikstreaming igen.
Är jag verkligen ensam om den känslan?
Denna text är en krönika och speglar skribentens egna åsikter.