Vi har varit en sväng i centrala London, där Nissan har lyft på skynket till en bil som en gång satte fart på hela elbilsrörelsen – och som nu gör comeback i helt ny skepnad. Leaf är inte längre en liten, tafatt halvkombi. Den har vuxit. Både i format och attityd.
Leaf anno 2026 har förvandlats till en kompakt crossover med skarpa linjer, stort panoramatak och – håll i dig – en sportig bakdel! Japp, Nissan har skickat det föråldrade formspråket från de två föregående generationerna till bilskroten och presenterat en bil man faktiskt vill visa upp.
Trots att Nissan säger att designen främst fokuserat på aerodynamik (nya Leaf har ett luftmotståndsvärde på 0,23), har man lyckats bryta sig ur ”äggformen” och skapa en bil med inbjudande personlighet. En bil man känner igen i trafiken. Och det menar vi som en komplimang.
Men det är förstås inte bara designen som fått sig en rejäl omgång. Det handlar inte om någon kosmetisk uppdatering – Nissan har helt omdefinierat Leaf från kompakt halvkombi till uppgraderad crossover-SUV byggd på en helt ny plattform med stora tekniska kliv. En äkta tredje generation.
Dubbla skärmar i kupén
Precis som Nissan Ariya bygger nya Leaf på CMF-EV-arkitekturen och har fått MacPherson-fjädring fram och multilänk bak. Resultatet är, enligt marknadsföringen, bättre komfort, mer kontroll och högre effektivitet.
Den kommer med Google Built-in – alltså hela Android Automotive-systemet fabriksinstallerat, inklusive Google Maps-navigation, röststyrning med Google Assistant och tillgång till Play Store. Allt uppdateras trådlöst. Systemet hanteras via två stora 14,3-tumsskärmar, som smälter samman i ett böjt panelkluster.
Den är, förstås, också fullpackad med förarassistanssystem:
- ProPILOT Assist med Navi-link för intelligent fart- och kurvstyrning
- e-Pedal Step och justerbar regenerativ bromsning – nu även via paddlar
- 3D Around View Monitor, ”osynlig motorhuv”-visning och bred frontkamera
- Adaptiv farthållare, filhållningsassistans och förarövervakning som standard
Min enda farhåga är styrningen av skärmarna. Den kontrolleras via ett litet vred på höger sida av rattstången, som påminner om ett rullhjul från 1990-talets datormöss. Under mitt korta besök i bilen blev jag inte riktigt vän med det. Men det återstår att se hur det fungerar i praktiken när vi får provköra Leaf ordentligt.
Exceptionellt låg förbrukning
Apropå provkörning – det blir också intressant att köra nya Leaf längs vår vanliga testrutt, som inte direkt är känd för att vara mild. Nissan hävdar nämligen att bilen har en exceptionellt låg förbrukning på 14,2 kWh per 100 kilometer. Själv vid motorvägsfart på 130 km/h ska Leaf enligt Nissan klara över 330 kilometer. Det ska vi förstås testa.
Leaf kommer att erbjudas med två olika batteripaket, där det större ger upp till 604 kilometers räckvidd (WLTP). Det är ett enormt kliv från tidigare generationer. Med snabbladdning på upp till 150 kW kan du få upp till 417 kilometers räckvidd på 30 minuter – tillräckligt för att köra från Århus till Hamburg under en kaffepaus. Till skillnad från tidigare Leaf-modeller har den nya dessutom batteriförvärmning före laddning.
Modellvariant | 52 kWh | 75 kWh |
---|
Räckvidd (WLTP) | 436 km | 604 km |
Batterikapacitet | 52 kWh netto | 75 kWh netto |
Förbrukning (WLTP) | 14,2 kWh/100 km | 14,2 kWh/100 km |
Motor | 177 hk | 218 hk |
Vridmoment | 345 Nm | 355 Nm |
0–100 km/h | 8,6 sek | 7,6 sek |
Laddhastighet (AC/DC) | 11 kW / 105 kW | 11 kW / 150 kW |
Bagageutrymme | 437 liter | 437 liter |
Dragkrok | 750 kilo | 750 kilo |
Pris | Ej fastställd | Ej fastställd |
Även om Leaf inte längre är någon teknisk isbrytare, markerar den utan tvekan Nissans återinträde i matchen – och man har utrustat den med allt vad man kan förvänta sig i en modern elbil.
Leaf är redo för Vehicle-to-Load (V2L), vilket gör att du kan koppla in allt från kaffebryggare till tältbelysning – perfekt för camping. Med upp till 3,6 kW uteffekt och en adapter kan bilen driva dina små apparater direkt. Den är också förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G), vilket på sikt innebär att den kan skicka el tillbaka till nätet och sänka dina elräkningar.
Bagageutrymmet rymmer 437 liter, och vissa versioner får elmanövrerad baklucka och takreling. Taket är av så kallat ”digitalglas” – med Leaf-logga ingraverad. Med hjälp av flytande kristaller och elektriska fält kan glaset göras ogenomskinligt segment för segment.
När och var?
Nissan Leaf hamnar i samma segment som Volkswagen ID.3 och Renault Megane E-Tech, men den upplevs som betydligt större – mer i stil med en ID.4. Förhandsbokningar öppnar i höst, och de första bilarna ska enligt planerna rulla ut på vägarna våren 2026. Leaf tillverkas i Nissans fabrik i Sunderland, England.
Leaf har inte bara återuppstått – den har återuppfunnits. Nissan kallar det nästa kapitel. Vi kallar det ett efterlängtat lyft.